poniedziałek 28 Wrzesień 2020

W jaki sposób nowe technologie wspierają pośredników w pracy?

Nowoczesne rozwiązania, które spotykamy na rynku są wynikiem rozwoju technologicznego. Nie da się ukryć, iż stanowią również reakcję na zmieniające się potrzeby oraz oczekiwania klientów.

Deweloperzy oraz agencje pośrednictwa stale się rozwijają wprowadzając nowe rozwiązania, aby wyróżniać się na rynku i tym samym pozyskiwać nowych klientów. Możemy powiedzieć, że motorem napędowym w biznesie nieruchomości są technologie PropTech, co potwierdza 83% uczestników rynku nieruchomości.

Dlaczego na rynku nieruchomości możemy spotkać nowe technologie?

Rynek nieruchomości posiada ustabilizowaną pozycję, przez co nie jest zbytnio otwarty na innowacyjne rozwiązania i też ich nie adaptuje szybko – w porównaniu do innych sektorów gospodarki. Rewolucja jednak jest tutaj zauważalna. 

Głównie jest tak dzięki wzrastającym potrzebom pokolenia wychowanego w zinformatyzowanym świecie. Intuicyjne korzystanie z obecnych rozwiązań i przyzwyczajenie do łatwo dostępnych produktów, jak i przejrzystego systemu płatności. Nie bez powodu systematycznie wprowadza się produkty technologiczne do urbanistyki, budownictwa oraz zarządzania nieruchomościami. 

PropTech jest wykorzystywany przez firmy deweloperskie, pośrednictwa nieruchomości, rzeczoznawców, firmy konsultingowe, platformy internetowe, przedsiębiorstwa budowlane oraz właścicieli nieruchomości. W kształtowaniu PropTech główną rolę odgrywają też dostawcy gotowych rozwiązań i produktów, autorzy specjalistycznych aplikacji mobilnych i internetowych, jakie można określić startapami.

Potrzeba wprowadzenia technologii w biznesie

Wyjście naprzeciw potrzebom przyszłego i obecnego klienta oraz odpowiednie dostosowanie produktu do jego oczekiwań, będzie znaczące nie tylko w przypadku utrzymania pozycji na rynku, lecz głównie w przypadku dalszego funkcjonowania w konkurencyjnej branży. Coraz więcej firm decyduje się na systematyczne i rzetelne wdrażanie nowoczesnych technologii. 

PropTech jest uznawany za złożone i kompleksowe zjawisko, które dotyka dużej ilości aspektów rynku nieruchomości. Wszystkie z rozwiązań technologicznych stosuje się w całym procesie związanym z konkretnym obiektem. Począwszy od projektu, poprzez budowę, analizę inwestycji, transakcję pośrednictwa albo najmu albo sprzedaży, aż po kontrolę, obsługę oraz zarządzanie nieruchomością. 

Zgodnie z raportem SkyConcept i Eurobuild wychodzi, że 56% przedsiębiorców działających w obszarze nieruchomości uznaje, że tę branżę w najbliższych latach czeka rewolucja technologiczna. 

Niecodzienne narzędzia i usługi PropTech powstają w celu wsparcia specjalistów z branży nieruchomości – z każdego etapu istnienia budynku (zwiększenie wydajności, skuteczności, jakości usług oraz wyręczenia w części obowiązków przez na przykład chatboty, czy automatyczny system zarządzania budynkiem).

Czy nowoczesne technologie mają szansę zastąpić pośrednika nieruchomości?

Wykorzystanie innowacyjnych narzędzi daje opcję zauważalnego ułatwienia procedur związanych z zakupem oraz sprzedażą nieruchomości, wykluczając lub niwelując potrzebę relacji sprzedawcy albo nabywcy z agentem. 

Do najpopularniejszych sturtapów PropTech, gdzie zostały przyjęte funkcje pośredników w obrocie nieruchomościami zaliczają się Zillow (USA), Redfin (USA), Trulia (USA), OpenDoor (USA), Homelink (Chiny) oraz Tepilo (Wielka Brytania). Platformy te ułatwiają użytkownikom samodzielne zawieranie transakcji kupna i sprzedaży nieruchomości, przy jednoczesnym oferowaniu dobrze dobranych propozycji dla każdego – dzięki wykorzystaniu do tego analiz Big Data. 

Rozwiązania wpływające na pracę agencji nieruchomości przy użyciu PropTech

Nowoczesne rozwiązania nie są w stanie całkowicie wyeliminować pracy pośrednika nieruchomości, jedynie adaptują jego rolę w nowej sytuacji. Agent jest łącznikiem pomiędzy obiema stronami, wręcz postrzega się go za eksperta w tej dziedzinie. Biuro nieruchomości jest dostawcą gotowych produktów, przy jednoczesnym ograniczeniu formalności jedynie do wymaganego minimum. 

Ukierunkowanie na klienta jest obecnie priorytetem. By w pełni mieć możliwość świadczenia usług doradczych, należy znaleźć rozwiązania technologiczne, które umożliwiają przykładowo zdalny kontakt z klientem – chaty, video. 

Rozwiązania technologiczne, a polski rynek nieruchomości – obecnie.

Teraz na krajowym rynku nieruchomości aż 61% firm wykorzystuje systemy informatyczne (przeważnie CRM), 55% aplikacje mobilne, 52% rozszerzoną rzeczywistość, 32% analizę Big Data, 30% technologie bezprzewodowe i 7% ze sztucznej inteligencji, czy 3% BIM.

46% przedsiębiorców w przyszłości wdroży aplikacje mobilne, 41% Big Data, a 32% rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. 

Sukces pośredników i firm związanych z nieruchomościami będzie uzależniony od szybkości i zoptymalizowanego dostosowania się do zachodzących zmian, tym bardziej, iż wpływ PropTechu wzrasta współmiernie do popytu na najnowsze rozwiązania. 

Posiadając szereg dostępnych wariantów, istotnym jest dostosowanie ich we właściwy sposób do danej działalności, możliwości firmy czy pozycji na rynku. Mnóstwo przedsiębiorstw PropTech funkcjonuje w oparciu nie tylko o jedno, lecz w połączeniu o co najmniej kilka wzajemnie uzupełniających się technologicznych narzędzi.

Nowoczesne technologie – do czego są potrzebne biurom nieruchomości?

Innowacyjne rozwiązania rozumiemy, poprzez realizację najróżniejszych czynności w bardzo krótkim czasie. Znacznie krótszym niż mógłby to zrobić człowiek. Odciążając pośrednika w codziennych obowiązkach sprawiają, że jest on bardziej mobilny i ma więcej czasu oraz możliwości by skontaktować się z klientem.

Nowe technologie zakładają odciążenie od pracy, poprzez zautomatyzowanie. Na minus jest to, iż niestety kompletnie sobie nie radzą i długo jeszcze nie będą w stanie sobie z tym poradzić, bo jest to praca gdzie potrzeba wiele kreatywności, empatii oraz wyrażania złożonych komunikatów – negocjacje. Takie umiejętności należy w sobie doskonalić i kształtować.

Korzyści jakie oferuje zastosowanie nowych rozwiązań

Mając do dyspozycji kompletne dane o rynku, przyszłych najemcach czy nabywcach oraz odpowiednie programy, dzięki którym można to wszystko analizować – agencje mogą znaleźć rozwiązanie znacząco bardziej przewidywalne w swoich skutkach. Przemyślane decyzje.

Mając możliwość faktycznego wykorzystania informacji, w których posiadanie się weszło za pośrednictwem produktów technologicznych, pośrednich mogą udzielić swoim klientom korzystnych porad i wsparcia, niezależnie od etapu zakupu inwestycji. Najlepszą reklamą jest zadowolony klient.

Usprawnienie procesów łączących się z zakupem czy najmem nieruchomości, optymalne zarządzanie danymi, dobranie oferty i strony www zgodnie z oczekiwaniami użytkowników są jednymi z mnóstwa działań, które stanowią fundamentalne zastosowanie produktów PropTech.

Jakie problemy są na rynku nieruchomości najtrudniejsze dla firm?

Odnalezienie odpowiedniej technologii nie jest w ogóle proste. Mamy często do czynienia także z problemami związanymi z brakiem właściwych kompetencji wśród pracowników, często również brakiem zrozumienia potrzeb samego biznesu oraz jego klientów. Oczekiwania przedsiębiorców również są zbyt wygórowane, ponieważ wprowadzając innowację, nie można od razu zyskać. Nie służy to też rozwojowi firmy.

Rozwiązaniem na dobre i aktywne wdrożenie rozwiązań PropTech jest uzależnione od rzeczywistego rozwoju technologicznego prowadzonej przez nas firmy. Jej celów strategicznych, szkoleń pracowników oraz doboru adekwatnych systemów.

Jakie technologie są dla agencji, a jakie dla innych uczestników rynku nieruchomości?

W chwili obecnej 17% przedsiębiorstw działających w sektorze mieszkaniowym korzysta z aplikacji mobilnych przy wykonywaniu codziennej pracy. 15% wykorzystuje system zarządzania relacjami z ich klientami. 14% wybiera wirtualną rzeczywistość, 11% rozwiązania Big Data, a 4% sztuczną inteligencję. Badania realizowane na rynku nieruchomości pośród firm oferowały możliwość wielorakiego wyboru. Wpłynęło to, że przedsiębiorcy korzystają więc z nie jednego, lecz kilku rozwiązań technologicznych, jednak żaden z nich nie zdecydować nie na zastosowanie internetu rzeczy albo BIM.

Modelowanie informacji na temat budynku, inaczej określane BIM – Building Information Modeling

Koncepcja umożliwiająca szybki i stały dostęp do danych o projekcie budynku, harmonogramie prac, kosztach wszystkim, którzy są zaangażowani w projekt. BIM zezwala też na przetestowanie najróżniejszych rozwiązań w świecie wirtualnym. Dzięki przeanalizowaniu można je przedstawić inwestorowi oraz wybrać tę najbardziej optymalną strategię. Teraz jedynie 3% przedsiębiorców zdecydowało się skorzystać na rynku polskim z tego rozwiązania.

Automatyczne modelowanie wyceny, czyli AVM – Automated Valuatiom Model

To nic innego jak program, który umożliwia wycenę nieruchomości. Dzięki zastosowaniu matematycznego wzoru oraz bazy danych transakcji występujących na rynku nieruchomości, AVM wykona analizę zmian cen nieruchomości w czasie. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla pośredników nieruchomości, bowiem w szybki i nisko kosztowy sposób obiektywnie można oszacować rynkową wartość danej nieruchomości. Usługa ta jest oferowana przez znany portal z ogłoszeniami – amerykański Zillow.

Sztuczna inteligencja AI – Artificial Intelligence

Wzbudza najwięcej emocji jako rozwiązanie. Pomimo, iż korzystamy z niej praktycznie codziennie, to nie zdajemy sobie sprawy z jej istnienia. Chatboot, Google Assistant albo Apple Siri, komunikatory w stylu „filmy, które możesz chcieć zobaczyć” na Netfliksie, są nielicznymi przykładami, w których wykorzystuje się AI codziennie.’Sztuczna inteligencja jest bardzo szeroko rozumiana, oznacza to że powinniśmy rozumieć pod jej pojęciem wszystko, co po odpowiednim zaprogramowaniu jest w stanie wykonać zadania realizowane przez człowieka – bez jego obecności. To nic innego jak wyspecjalizowane rozwiązania, przy uczeniu maszynowym, realizujące w jednym czasie różnego typu zadania związanych z pojmowaniem, uczeniem się, pojmowaniem, rozpoznawaniem i rozumieniem mowy oraz analizowaniem procesów i danych.

AI w sektorze mieszkaniowych jest wykorzystywane przez 4% przedsiębiorstw. 32% ma w planie wdrożenie w przyszłości takich rozwiązań.

PropTech wykorzystywane na różne sposoby z AI – z powodzeniem w pracy dla agentów nieruchomości, firm doradczych oraz deweloperskich.

Do czego mogą być przez nie wykorzystywane:

  • Zarządzanie dokumentacją – precyzyjne i szybkie streszczenie umów, dokumentów czy faktur oraz udostępnienie danych w dogodnej formie,
  • Kontakt z klientem o każdej porze – chatboty są w stanie odpowiedzieć na standardowe pytania potencjalnych klientów przez 24h, również e-mail czy fax są w stanie symulować prawdziwego człowieka i tym samym podtrzymywać relację z klientami. Boty mają możliwość zamieszczania też reklam i postów w mediach społecznościowych,
  • Personalizacja oferty – to nic innego jak analizowanie danych, dzięki czemu optymalnie jest się w stanie przygotować dla klienta ofertę,
  • Analiza atrakcyjności oferty – dla właścicieli nieruchomości, biur nieruchomości oraz inwestorów,
  • Wycena nieruchomości – AI korzystając z Big Data oraz analizy predykcyjnej z automatu wyceni daną nieruchomość – podpowie również jaka będzie jej wartość w przyszłości.
  • Możliwość rozwoju firmy – Analizując stare transakcje i obecne AI jest w stanie odpowiedzieć nam na pytanie, jakie trendy będą w kolejnych latach, dzięki czemu będzie się mało możliwość odpowiedniego pokierowania rozwojem w przyszłości.

CRM – system zarządzania relacjami z klientem – Customer Relationship Management

Wspiera zarządzanie kontaktami z klientami, poprzez proces kupna, najmu i sprzedaży nieruchomości, czy utrzymania i pozyskania klientów oraz dopasowania oferty. CRM działa bez bazy danych, gdyż istotne jest korzystanie z wiedzy do analizy typów klientów. Poza tym jednocześnie rozszerzają się kanały komunikacji tekstowej z klientem czy te społecznościowe.

Systemami IT operuje 61% firm działających w branży nieruchomości, w tym 15% na samym rynku mieszkaniowych.

Big Data

Analiza Big Data będzie potrzeba do wykonania wielu zadań w obrocie nieruchomościami. 32% firm wykorzystuje je w branży nieruchomości, a 11% w samym sektorze mieszkaniowym. Wiele tych informacji nie da się rozpatrywać oraz wykorzystywać w ograniczonej bazie.

PropTech wykorzystuje nowe technologie kierując się do poprawy zarządzania obiegu dokumentów, kontaktami z klientami oraz dokumentów. Przy zastosowaniu dużej liczby danych ma się możliwość pozyskania danych o inwestycji, czynnościach zmierzających do zwiększenia z niej wpływu oraz zapotrzebowania na obiekty w jakimś obszarze. Analiza ryzyka inwestycji umożliwia łatwiejsze podjęcie decyzji związanej z bezpieczeństwem danego projektu oraz przewidywanym zwrotem wykorzystanego kapitału.

Rzeczywistość rozszerzona AR i wirtualna – Augmented Reality i Virtual Reality

Łączą te systemy w sobie świat wirtualny z realnym, dając możliwość użytkownikowi komputera na zobaczenie oraz odwiedzenie interesującej go nieruchomości w sposób zdalny. Wirtualny spacer jest w stanie wstępnie dać się zapoznać na przykład z mieszkaniem już z pozycji monitora, bez spotkania z agentem.

Jest to doskonałe narzędzie, które oferuje możliwość zwiedzenia dużej ilości nieruchomości bez osobistego pojawiania się tak, a tym samem wstępną selekcję. AR oraz VR są uznawane za najpopularniejsze nowe rozwiązania, z jakich zdecydowało się skorzystać wiele firm na rynku nieruchomości. 52% zapytanych zadeklarowało stosowanie AR i VR w swojej firmie, zaś 25% w przyszłości zadeklarowało jej wdrożenie. 14% działających firm z sektora mieszkaniowego zdecydowało się na skorzystanie z tej technologii w marketingu nieruchomości, wynajmie oraz sprzedaży.

Internet rzecz, czyli IoT

Jest to opcja wykorzystywana na rynku polskim przez 15% przedsiębiorstw. Jest to koncepcja sieciowego połączenia wszelkiego typu urządzeń elektronicznych mających na celu pośrednie oraz bezpośrednie przetwarzanie, zbieranie oraz wymienianie danych za pośrednictwem sieci komputerowej. IoT tworzy inteligentną przestrzeń, lecz tylko przy użyciu odpowiednich technologii, a połączone ze sobą już przedmioty mają możliwość koordynowania wspólnie swojej pracy.

18% firm z branży mieszkaniowej głównie biur nieruchomości, korzysta z marketingu nieruchomości, zaś 14% dobrze realizuje proces wynajmu oraz sprzedaży. Wspomniany raport prezentuje analizę, iż w tych właśnie obszarach w przyszłości firmy będą chciały stosować rozwiązania dostarczane przez PropTech.

Jak oceniasz artykuł?
Wysyłanie
Ocena
5 (os.: 1)

Może Ci się spodobać:

0 opinie

Zostaw odpowiedź