Najpopularniejszą definicją produktu

jest określenie wszystkiego, co znajduje się w ofercie na rynku, co tylko może służyć do zaspokojenia ludzkich potrzeb, a także pragnień. Dlatego też definicja produktu została stworzona bardziej z punktu widzenia konsumenta, który poszukuje czegoś, co zaspokoi jego pragnienia.

Według Philipa Kotlera można wyróżnić trzy kluczowe grupy produktu.

Do pierwszej z nich zaliczają się dobra nietrwałe, do drugiej – dobra trwałe, a do trzeciej – usługi. Czym są poszczególne grupy? Jeśli skupimy się na dobrach nietrwałych, to powinniśmy mieć przed oczami takie produkty, które się zużywają, przynajmniej po pewnym czasie. Albo się szybko psują, albo mogą się przeterminować. Natomiast dobrami trwałymi nazwiemy takie produkty, które posłużą naszym potrzebom przynajmniej przez kilka lat. Wśród nich wymienić można chociażby auta, sprzęty domowego użytku, meble oraz wiele innych.

Jakby podsumować nasz tradycyjny dzień, to zawsze korzystamy chociaż z jednego produktu. Bo przecież albo jemy chleb, albo pijemy wodę, albo siedzimy na kanapie, albo idziemy do restauracji, albo po prostu zużywamy prąd. To wszystko przecież w końcu zalicza się do produktów.

Trzecią grupą produktów są usługi. Czyli na przykład usługa kosmetyczna, fryzjerska, wybudowania domu itd.

Produkty jednak możemy podzielić również pod względem sposobu ich nabywania. Produkty możemy nabywać okazyjnie, bez większego przemyślenia, w sklepie, a także możemy nabywać je w specjalny sposób.

[1] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola., Gebethner i Ska, Warszawa 1994,  s.7. [2] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola., Gebethner i Ska, Warszawa 1994,  s. 404. [3] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola … s. 404.

 

Pobierz wersje do wydruku PDF

4.8/5 - (27 głosów)
Prev Dalej
0 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *