GUS – Polacy w ciągu roku wydali 145 mld na ich zakup!

Aktywność na rynku nieruchomości

W samym 2020 roku zakupionych zostało przeszło 0,5 mln nieruchomości. GUS podaje, że koszt z tym związany wyniósł 145 mld zł. Szczególną popularnością cieszyły się niezabudowane działki. Porównując do 2019 roku, obniżyła się znacząco sprzedaż mieszkań – pomimo że 5,5 mld zł więcej zostało wydanych na ich zakup. 

Ze względu na pandemię koronawirusa, wzrosła znacząco sprzedaż niezabudowanych nieruchomości – 199 765 działek budowlanych oraz rolnych. Względem 2019 roku prawie o 27% sprzedaż poszła w górę. Rok 2020 wygenerował ponad 41% większy koszt, jaki przeznaczyli Polacy na tego typu właśnie nieruchomości. 

W odniesieniu do 2019 roku, w 2020 wzrosła  również sprzedaż działek zabudowanych, gdzie zakupionych zostało przeszło 6% więcej nieruchomości i wydano prawie 24% więcej gotówki.  

Kupiono mniej mieszkań, ale za większą kwotę

W 2020 roku spadła liczba sprzedanych lokali usługowych, domów i mieszkań o przeszło 2%, a wydatkowano na nie 5,5 mln więcej jak w 2019 roku. Lokale zmieniło ponad 0,5 mln właścicieli, co wygenerowało w skali roku o prawie 20% więcej obrotu.

Rejestr Cen i Wartości Nieruchomości podaje, że w 2020 roku średnia sprzedaż nieruchomości wyniosła 284,4 tys. zł i tym samym była prawie 10% wyższa niż rok wcześniej. Za nieruchomości lokalowe płacono o ponad 17% więcej, jak w 2019 roku. Wpłynęły na to ceny mieszkań oraz domów. Mieszkania z wielkiej płyty drożeją bardziej niż nowe lokale czy kamienice.

Mieszkania i domy z rynku wtórnego drożeją znacznie szybciej

Wskaźnik związany z cenami lokali, który przygotował GUS w odniesieniu do 2019 roku o 10,5%. Rynek wtórny w skali roku uplasował się na progu prawie 14%. Rynek pierwotny wykazał z kolei ponad 6,5% w odniesieniu do poprzedniego roku

Średnia cena za lokal mieszkalny w 2020 roku w relacji do 2015 roku wykazała się wzrostem o 35,5% ogólnie:

  • na rynku pierwotnym 25%,
  • na wtórnym 45%.

 

4.7/5 - (43 głosy)
Prev Dalej
Brak Pytań, Komentarzy, Opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.